Pentru unele persoane, a veni cu idei noi este la fel de simplu ca a detecta un gunoi aruncat in mijlocul strazii. Pentru altii, in schimb, este absolut imposibil.
Exista insa si oameni pentru care generarea de idei noi nu este doar simpla; este ceva ce fac tot timpul si adesea chiar fara sa isi propuna sau fara sa faca eforturi. Nu este vorba despre o abilitate innascuta, ci despre un skill pe care il poti invata si exersa in decursul intregii vieti. Oricine depune destul efort si face destul exercitiu constient sa observe probleme si sa identifice nevoi isi poate imbunatati capacitatea de a veni cu idei noi.
Daca arzi de nerabdare sa lansezi o afacere noua, vei avea nevoie de o idee excelenta. Treci la treaba si gaseste o idee, folosind cele 15 metode de mai jos in viata de zi cu zi. Ideile de milioane sunt intalnite constant de catre cei care gandesc corect, iar tu le poti reproduce fara doar si poate succesul.
Inainte de a trece la cele 15 ponturi care te vor ajuta sa generezi idei de success in afaceri, sa lamurim cateva aspecte “tehnice”.
Ideile bune sunt retele
Creierul este compus in mare masura din neuroni – aproximativ 100 de miliarde. Conectati intre ei, acestia formeaza un sistem nervos capabil sa ia decizii, sa simta mediul din jur, si sa emita comenzi catre organism. Modul in care gandim, ceea ce gandim si lucrurile de care suntem capabili sunt in mare parte o consecinta a conexiunilor pe care acesti neuroni le-au construit intre ei.
Mai mult, un aspect foarte interesant la creierul uman este capacitatea sa de a reconecta aceste conexiuni si de a face noi conexiuni, indiferent de varsta. Neurologii numesc aceasta proprietate “plasticitatea creierului” sau neuroplasticitate. Cu cat avem mai multe experiente si cu cat traim mai multe schimbari in mediu sau comportament, cu atat creierul devine mai plastic sau mai capabil de a face noi conexiuni si de a reface conexiuni vechi.
De aceea, in anii batranetii cand cei mai multi dintre noi facem mai putine lucruri sau ne folosim creierul mai putin, ne este mai greu sa ne reamintim informatia si sa controlam actiunile fizice. Creierul nostru nu a incetat sa fie plastic, dar si-a pierdut din obisnuinta de a face noi conexiuni.
O diferenta similara exista si intre cei obisnuiti sa genereze idei noi si cei care nu sunt obisnuiti sa faca asta. Cu cat exersezi mai mult, cu atat creierul tau va deveni mai bun la a crea noi conexiuni. Mai simplu spus, cu cat iti mentii creierul mai activ, cu atat iti va fi mai usor sa vii cu idei noi si bune.
Starea perfecta pentru generarea de idei
Steve Johnson, autorul cartii “de unde vin ideile bune” a petrecut ani intregi cercetand si scriind despre acest subiect.
El crede ca esti mai predispus sa dezvolti idei excelente atunci cand:
- Explorezi si experimentezi in zone diferite.
- Permiti ideii tale sa se dezvolte lent, in timp.
- Explorezi si te deschizi ideii de conexiuni intamplatoare.
- Faci greseli.
- Cauti utilizari noi pentru inventii vechi.
- Construiesti pe platforme aparute inainte.
Daca citesti aceasta carte va deveni evident destul de repede ca mediile in care iti petreci timpul pot contribui la dezvoltarea capacitatii de a crea idei, la fel cum te pot si impiedica sa dezvolti idei noi.
“Pentru a crea noi conexiuni va trebui sa te plasezi in medii care mimeaza practic retele neuronale ale unei minti care exploreaza granitele posibilului adiacent” spune Steve Jonhson.
Cand oamenii s-au organizat pentru prima oara in asezari dense, inovatia a luat avant. Odata cu inovatia in agricultura, oamenii au inceput sa formeze grupuri asezate, care numarau mii de persoane, facand astfel posibile mai multe conexiuni, cu mai multe persoane si, de asemenea, facand posibila raspandirea unei idei bune si posibilitatea ca aceasta sa prinda radacini in mintile altora.
Daca tii cont de asta atunci cand traiesti, lucrezi si experimentezi, vei realiza rapid ca e mult mai usor sa vii cu idei noi atunci cand exista un influx de idei care vin spre tine. Asta nu trebuie neaparat sa se intample intr-un oras, o universitate sau un mediu plin de oameni, se poate intampla cu usurinta daca interactionezi cu idei venind de la mai multe persoane online, din carti si prin alte mijloace de comunicare. Cheia este interconectivitatea.
Tinand cont de asta, vom trece in cele ce urmeaza la lucrurile pe care le poti face efectiv pentru a veni cu idei noi de afaceri.
1. Identifica punctele sensibile
Cel mai simplu mod de a veni cu idei de afaceri este sa rezolvi problemele pe care le ai. Al doilea este sa rezolvi problemele pe care le au altii. Nu trebuie neaparat sa fie solutii mari, cum ar fi Google sau Amazon – ci pot fi mult mai mici.
Afacerile bune rezolva anumite probleme intr-un mod exceptional. Oamenii au tendinta de a se indeparta de durere, mergand catre placere, asa ca tot ce trebuie sa faci este sa descoperi care sunt punctele lor nevralgice. Intreaba-i direct. Intra pe grupuri de Facebook care au legatura cu domeniul tau sau cu punctele tale de interes si foloseste bara de cautari pentru a gasi probleme, intrebari sau nemultumiri pe care le au ceilalti.
Intreaba-ti baza de date sau prietenii si afla care considera ei ca este cea mai mare provocare cu care se confrunta. Afla ce le da batai de cap. Pune-le problema baghetei magice sau a pestisorului de aur care indeplineste trei dorinte.
Si mai bine, creaza solutii pentru propriile tale probleme. Gandeste-te la toate problemele – mai mici sau mai mari – pe care le ai si la modul in care le depasesti. Solutia ta poate fi utila pentru un public mult mai mare? Termenul “dogfooding” se refera la o companie care isi utilizeaza propriul produs. Ce produs i-ar placea echipei tale sa aiba si sa foloseasca? Daca lor le place, exista sanse mari ca si altora sa le placa acest produs.
Multe dintre produsele pe care te-ai obisnuit sa le folosesti au fost inventate de fapt pentru a rezolva o problema, inclusiv termosurile – pentru a pastra bauturile si mancarea calda, ochelarii de soare – pentru a proteja de reflexia soarelui, alarmele de securitate – pentru a te avertiza ca a intrat cineva in spatiul tau, hidrantii de incendiu – pentru a stinge un incendiu inainte ca focul sa cuprinda tot, periutele de dinti – pentru a-ti mentine dintii curati si ata dentara – pentru a te salva de resturile nedorite. Lista este interminabila literalmente.
Tot ce trebuie sa faci este sa devii mai bun in identificarea problemelor.
Odata ce ai inteles ca fiecare dintre frustrarile tale este de fapt o idee in devenire, vei incepe sa te distrezi!
Un exemplu la care sa te gandesti este GoPro, compania de camere video lansata in 2002. Fondatorul acesteia, Nick Woodman a fost recent intr-o vacanta de surfing in Indonezia, unde nu a gasit fotografi amatori care sa se poata apropia suficient de mult incat sa-i faca poze bune in timp ce face surfing, sau care sa poata gasi un echipament de calitate la un pret accesibil. Solutia la aceasta problema? Camera GoPro – o camera HD cu lentila wide-angle capabila sa faca video-uri excelente si poze bune in miscare, si care putea ajunge acolo unde alte camere accesibile nu puteau. Nu trebuie decat sa o bagi intr-o carcasa si poti face orice cu ea, de la scuba diving la mountain biking extrem si pilotat de avioane, inclusiv prabusire…
In timp ce iti indeplinesti sarcinile zilnice, fie ele acasa sau la serviciu, incearca sa intri intr-o stare mentala care sa iti permita sa observi lucrurile care te frustreaza.
Daca activezi intr-un domeniu anume de ceva timp, e foarte posibil sa ai o perspectiva mai buna in acest sens, pentru ca pot exista lucruri ce reprezinta o problema de mult timp. Acesta este motivul pentru care capitalistii de risc, precum Boris Wertz, vad valoarea investitiilor in persoanele cu multa experienta pe piata cu privire la care isi exprima ideea. El numeste asta “secretul pietei”. Acest secret sau aceste probleme sunt cele pe care va trebui sa le identifici.
Chiar si atunci cand lucrezi pentru altcineva, incearca sa te obisnuiesti sa gasesti punctele nevralgice. Este incredibil sa vezi companii care au produse pe care proprii angajati nu le folosesc. Nefacand asta nu poti intelege pe deplin punctele sensibile ale unui utilizator sau nu poti sti daca exista probleme ce trebuie rezolvate.
Odata ce te obisnuiesti sa gasesti probleme, vei incepe probabil sa gasesti o bucurie in aceasta activitate. Nu uita, orice problema este o oportunitate pentru un produs nou, pentru un serviciu sau pentru o companie noua, mai ales daca este o problema pe care o au si multe alte persoane.
2. Rezolva aspecte care pot deveni probleme
Rezolvarea problemelor pe care le ai in prezent nu este singura modalitate de a veni cu idei noi. De ce nu te-ai gandi la rezolvarea problemelor care inca nu exista dar care ar putea exista?
Nimeni nu se remarca mai bine in acest sens futuristic decat Elon Musk. Companiile in care investeste, inclusiv Solar City si Tesla Motors, pot produce acum zambete ironice, insa lipsa combustibilor fosili poate deveni o problema in viitorul apropiat, iar Musk ia masuri pentru a remedia problema inainte ca aceasta sa apara. Aceasta abordare ii ofera timp sa inoveze, deoarece este primul si, de asemenea, ii ofera cota de piata. Cei care vor incerca sa il prinda din urma au nevoie de mult noroc!
Daca ai impresia ca nu exista inca o piata pentru ideea ta, e foarte posibil sa poti crea una apeland la cei care, la fel ca si tine, sunt convinsi ca va fi o problema in viitor.
Exista numeroase probleme potentiale in acest moment, cu solutii evidente, inclusiv medicatia preventiva pentru boli care pot deveni o problema (asa cum este Ebola), machiaj si accesorii care pot poteja confidentialitatea atunci cand softurile de recunoastere faciala vor lua cu adevarat avant, precum si programe de inmultire si reproducere sau rezervatii naturale pentru animale care vor disparea, fara un astfel de ajutor.
3. Foloseste gandirea lucrativa
Gandirea ocazionala este atunci cand urmezi modelul cauza-efect in elaborarea unei idei de business. Te gandesti la problema si decizi cum sa o rezolvi, indiferent cine esti, pentru a rezolva povocarea. Gandirea efectiva este atunci cand te uiti la asset-urile pe care le ai si lucrezi ceea ce faci cel mai bine.
Asset-urile tale includ cunostintele, calificarile, retelele si capacitatile exceptionale. Undeva in acestea se afla o valoare uriasa. Ea poate fi gasita in ceva nebunesc de evident pentru tine, dar revolutionar pentru altii.
Odata ce dai peste o idee excelenta si lucrezi la ceea ce te pricepi, vei capata o incredere deplina in abilitatea pe care o ai si in punctul in care te va duce. Nu trebuie sa vii cu o inventie magica sau sa creezi un serviciu nou de la zero; poti lua ceva ce exista deja si sa il faci mai bun. Sau mai ieftin. Sau mai usor de folosit. Sau mai atractiv pentru mileniali sau pentru orice alt public pe care il vizezi.
4. Pune “muschii” la treaba
Metaforic vorbind, “muschii” ideii tale de afaceri se intaresc si cresc o data cu folosirea. Asa ca foloseste-i!
Exerseaza analizarea ideilor, chiar si pentru cele mai mici si mai obisnuite intamplari din viata ta de zi cu zi. Incearca pana cand vei reusi. Primii pasi sunt usor de gandit, abia dupa aceea lucrurile devin mai dificile.
10 lucruri pe care le-ai putea manca la cina diseara. Zece oameni pe care i-ai putea suna saptamana asta. Zece culori in care ai putea zugravi baia. Zece piese care te fac fericit. Nici nu conteaza la ce anume te gandesti, ceea ce conteaza este sa iti folosesti muschii. Fa din asta un joc zilnic. In curand, alcatuirea unei liste de zece produse pe care le-ai putea crea sau a unei liste de zece noi afaceri va parea simpla.
Un alt mod de a genera idei grozave de afaceri este sa ai o multime de idei proaste. Mergi mai departe si tine o socoteala. Noteaza conceptul, numele afacerii si publicul acesteia. Chiar daca stii ca ideea e una proasta, dezvolt-o intr-un model plauzibil. Saruta in continuare broaste, iar in cele din urma vei gasi si printul din poveste!
5. Combina nisele
Ai auzit vreodata de sportul numit Sah-Box (“Chessboxing” in engleza)? Este un sport care alterneaza rundele de sah cu runde de box, menit sa ii impinga pe oameni pana la limita mentala si fizica. Vorbim despre o combinatie unica intre doua lumi care s-a dezvoltat pe toate cele cinci continente, facand fani.
In acelasi mod antrenamentele CrossFit si Bodypump imbina antrenamentele cardio si cele de forta, intr-un setting de grup. Triatlonul este un alt exemplu din lumea sportului.
Justin Woolverton, fondatorul inghetatei Halo Top a creat produsul ca un experiment in casa sa din Los Angeles, in 2011. Pentru el a fost simplu. Pentru ca domeniul sau de activitate era fitnessul, si-a dorit sa manance o cutie intreaga de inghetata fara sa se simta vinovat. Inghetata si mancarea sanatoasa erau doua nise care pana atunci nu mai fusesera combinate in mod eficient, insa Woolverton a reusit sa faca asta, iar in 2017 Halo Top a fost cel mai bine vanduta inghetata din America.
Ideile excelente de business se pot naste din combinatia a doua sau mai multe practici. Rezultatul poate fi un produs sau un serviciu care atrage interes din ambele parti, pentru a crea superfani.
6. Fa o schimbare de peisaj
De cele mai multe ori ideile geniale de afaceri vin atunci cand nu esti acasa. Fie ca esti in avion, fie in gradina unui prieten… o schimbare de peisaj va schimba si modul in care gandesti. Creierul tau este fortat sa iasa de pe pilot automat; este o tactica de supravietuire. Este vorba de activare, de procesarea informatiilor noi si de protejarea de pericole. Este efectiv un timp pentru gandit.
Schimba-ti rutina in mod periodic. Fa o obisnuinta din a fi spontan in mod regulat. Refuza sa petreci acelasi weekend de doua ori. Refuza sa faci aceeasi plimbare de doua ori. Inceteaza sa citesti carti ale acelorasi autori. Largesteste-ti sfera de constientizare astfel incat sa devii un magnet pentru inspiratie. Petrece timp cu persoane noi si intreprinzatoare, astfel incat mentalitatea lor sa te inspire intotdeauna. Schimba mereu cate ceva pentru a ramane atent, pentru a auzi noi perspective si pentru a absorbi noi influente.
Analiza mai in profunzime a lucrurilor obisnuite care se intampla in jurul tau poate duce la aparitia unei idei excelente de business: ceva obisnuit oferit intr-un mod de nisa sau ceva de nisa oferit intr-un mod comun; un mesaj simplu impartasit intr-un mod nou; o solutie complexa impartasita intr-un mod accesibil.
7. Adapteaza-te nevoilor in schimbare
Nevoile fiziologice raman aceleasi – nevoia de hrana, de adapost si de apa. Nevoile emotionale tind sa ramana aceleasi – adesea bazate pe invidie, lacomie, mandrie si asa mai departe. Ceea ce nu ramane la fel sunt produsele si serviciile necesare pentru a satisface aceste nevoi.
Produsele cele mai usor de marketat sunt cele care raspund unei nevoi reale sau contemporane. Un exemplu de serviciu pe care il gasim astazi peste tot este stocarea in cloud. Nu auzi atat de multe astazi despre piata in crestere a CD-urilor sau a cardurilor SD. Le poti avea in continuare, insa o solutie din ce in ce mai la indemana este stocarea online.
Aceasta este rezultatul nevoii noastre contemporane de a avea acces la date, informatii, fotografii, muzica si asa mai departe, indiferent de dispozitivul pe care il avem. Google vinde spatiu de stocare in Cloud, la fel ca Dropbox, Amazon, Apple, Microsoft si o serie de companii private care fac acelasi lucru.
8. Economiseste banii oamenilor
O alta modalitate excelenta de a veni cu idei este sa te gandesti la economisirea banilor oamenilor. Cumparam in general becuri de 23 de W, cu consum economic de energie, deoarece sunt accesibile ca pret, nu pentru ca dureaza ani de zile si sunt de fapt echivalentul becurilor clasice de 100 de wati, desi e evident ca si asta este un bonus.
De asemenea, desi multi dintre noi ne dorim cu disperare ca librariile din viata reala sa nu dispara, ca urmare a dezvoltarii unor site-uri care vand carti online, preferam totusi sa ne cumparam cartile de pe astfel de site-uri, deoarece economisim foarte multi bani. Daca ar tine doar de dorinta, am lua toti carti de la librarii independente, am manca doar bio de la fermieri locali si am avea doar masini Tesla… Insa adevarul este ca daca nu castigi mii sau chiar zeci de mii de euro deciziile ceva “mai etice” sunt inca un lux pentru multi dintre noi si e greu sa ajungem sa cumparam si sa sustinem companii mai bune si mai eco.
De aceea daca poti sa gasesti o cale de a economisi banii oamenilor, vei avea o idee buna de business, noua sau nu.
9. Fa vietile oamenilor mai usoare
Un aparat de cafea cu timer, care iti garanteaza ca ai cafea fierbinte cand te trezesti; un sistem central de curatare prin vid, care inseamna ca vei transporta doar un furtun si o perie prin casa, mai degraba decat unitatea completa; un termostat inteligent care iti arata cum sa economisesti energie; cosuri de cumparaturi plasate la intervale convenabile in magazin, in cazul in care decizi sa cumperi mai mult decat poti duce in maini… si lista poate continua.
Nu uita: a veni cu idei de afaceri nu inseamna ca trebuie sa te concentrezi pe inventarea de produse sau servicii noi. Poti, la fel de usor, sa adaptezi un serviciu existent sau sa introduci un nou beneficiu care sa faciliteze viata oamenilor.
Exista intotdeauna moduri mici prin care poti face lucrurile mai usoare pentru tine sau pentru cei din jur. Mai mult, daca te gandesti sa faci asta in mod continuu, e posibil sa afli si ca poti lansa produse noi care sa fie pur si simplu o versiune a vechiului produs si care usureaza viata cuiva intr-un mod mic.
Garmin Nuvi reprezinta un pas inainte fata de predecesorii sai GPS care nu includeau actualizari privind traficul live. Aceasta mica adaugare face ca produsul sa fie mult mai util. Aplicatia Waze face un pas si mai departe – nu ai nevoie decat de telefon pentru a primi actualizarile si redirectionarile in timp real din trafic. Nu ai nevoie de un GPS separat.
Te poti gandi la ceva – o actiune, un produs, un serviciu sau sarcina – care poate fi adaptat astfel incat sa iti faca viata mai usoara? De pilda, sireturile elastice sunt extrem de utile, salvandu-te de povara desfacerii sireturilor in timp ce alergi.
Incepi sa te uiti la lucrurile din jur si sa te intrebi cum poti face diverse lucruri sa fie mai usoare? Cum pot fi ele mai intuitive, mai putin stresante si in general mai placut de folosit? Poti afla ca si cea mai mica schimbare va crea ceva incredibil de popular.
10. Fa lucruri care fac sarcinile mai putin neplacute
In lumea online, specialistii in marketing si dezvoltatorii sunt adesea interesati de “gamificarea” software-urilor, pentru a face utilizarea acestora mai putin greoaie. Cu alte cuvinte, ei vin cu mici modalitati de a te recompensa pentru ca ai actionat.
Una dintre aplicatiile pe care o poti folosi pe telefon atunci cand alergi este Strava. Aplicatia iti da cate un trofeu sau un semn mic care te face sa simti ca ai realizat ceva, ori de cate ori iti depasesti cate un record personal. Uneori asta te face sa mergi si mai departe, pentru ca daca te obisnuiesti sa primesti trofee, e foarte dificil sa iesi la alergat si sa nu mai primesti unul. Ideea e, in final, ca Strava iti face alergarea ceva mai distractiva.
Ce nu iti place deloc sa faci? Cum poti face aceasta sarcina mai placuta? Poate fi vorba despre bautul a 8 pahare de apa pe zi, sau despre plata facturilor… Orice ar fi, gandeste-te la o solutie pentru problema care iti da batai de cap!
11. Transforma in afacere un hobby sau ceva care te pasioneaza
Pentru cei implicati deja in mod activ intr-o activitate, acesta poate fi un pas evident. Daca faci in mod regulat ceva la care esti bun, insa nu te gandesti la activitatea respectiva ca la un hobby, poate ar trebui sa te gandesti cum o poti transforma intr-o afacere.
Oricine are activitati pe care le face in mod regulat sau semi-regulat, fie ca este vorba despre pictat pe sticla, scris, documentare, bijuterii hand made, training pentru social media, etc Daca ai un punct in care excelezi si cauti idei de business, poate ca un prim pas ar fi sa te gandesti cum poti transforma un hobby intr-o afacere.
Daca ideea de a incepe o afacere noua ti se pare intimidanta, incepi cu ceva ce stii deja. Astfel e posibil sa nu mai para un busines si sa te bucuri de proces pe parcurs.
Atentie la modul in care te vei simti atunci cand afacerea va incepe sa functioneze. E posibil sa ai impresia ca lucrurile nu mai sunt atat de distractive, pentru ca va trebui sa incepi sa iti modifici hobby-ul astfel incat sa raspunzi cerintelor clientilor sau sa reusesti sa platesti facturi. Sau poate ca vei avea nevoie de un nou hobby!
12. Raspunde unei nevoi
Ia oricare dintre nevoile umane din ierarhia de nevoi a lui Maslow si gandeste-te la produsele si serviciile create pentru a satisface aceste nevoi. Apoi, construieste pornind de la acestea.
Un exemplu. Oamenii au o nevoie constanta de a se hidrata. Daca nu am bea apa, am muri. Ca atare, am instalat instalatii sanitare in locuinte si in toate cladirile in care lucram si in care intram din diverse motive. Dar, in ciuda faptului ca putem intra aproape oriunde si sa bem apa gratuit, companiile au venit cu modalitati suplimentare de a satisface aceasta nevoie: apa cu arome, apa cu vitamine, chiar si apa infuzata cu cannabidiol (CBD) in unele zone.
Daca trecem mai departe, la nivelul iubirii si apartenentei in piramida lui Maslow, observam ca aparitia unor retele precum Facebook permite utilizatorilor sa simta o conexiune cu prietenii si familia.
La nivelul respectului de sine, vei gasi carti si clipuri despre cum sa iti atingi visele, cum sa iti imbunatatesti increderea in propria persoana si sa devii mai bun.
Poate ca pare putin manipulator sa privesti lucrurile astfel, insa multe dintre produsele pe care le utilizezi se bazeaza deja pe aceste nevoi, inclusiv hartia igienica pe care o cumperi (nevoia fiziologica), incuietorile de la usa si spray-ul paralizant din geanta sau din masina (nevoia de siguranta), felicitarea pe care o cumperi pentru ziua unui prieten (nevoia de dragoste si apartenenta), feedback-ul pe care il cauti prin recomandari pe LinkedIn (stima de sine) si instrumentele si situatiile care iti permit sa iti exersezi creativitatea, moralitatea sau abilitatile de rezolvare a problemelor.
13. Fa apel la o emotie primara
Ce te enerveaza? Ce te face fericit? Ce te face gelos? Autorul si renumitul copywriter Andy Maslen vorbeste despre apelul la emotiile primare putin diferit: el spune “exploateaza” o emotie de baza.
Ia-o cum vrei, pozitiv sau negativ, insa practic Maslen are dreptate. Potrivit lui, oamenii iau adesea decizii pe baza uneia dintre cele sapte emotii. Aceste emotii sunt cunoscute mai popular drept cele sapte pacate capitale: mandria, invidia, desfranarea, lacomia, imbuibarea, lenea si mania.
Daca te gandesti la unele dintre serviciile si produsele disponibile astazi vei realiza imediat cate dintre ele au fost inventate pentru a face apel sau pentru a profita de aceste emotii. Sa luam ca exemplu saloanele de infrumusetare: cati oameni au nevoie cu adevarat de unghii false sau de picioarele epilate cu ceara pentru a supravietui?
Ideea e ca societatea a dus reactiile evolutive cu un pas mai departe. Daca inainte ne curatam parul pentru a atrage un partener si a arata mai bine decat concurenta, astazi aceasta activitate este dusa la extrem.
Acum, in loc de produse care isi fac pur si simplu treaba, avem produse care se bazeaza pe nevoile noastre dar care creeaza si alte nevoi noi – sprayurile pentru volum, fixativele pentru coafat, samponul uscat pentru cand nu ai timp de dus. Companiile pot vinde aceste produse pentru ca sunt in continuare capabile sa exploateze nevoile noastre de baza.
Analizeaza aceste sapte pacate capitale si vezi daca intelegi modul in care produsele sau serviciile pe care le folosesti in mod regulat exploateaza aceste nevoi. Poate ca vei intelege si modul in care procedeaza specialistii in publicitate.
14. Experimenteaza mai mult
Este adevarat ca daca vei face mai mult si vei experimenta mai mult, vei avea mai mult material la dispozitie pentru a putea crea idei noi sau pentru a imbina idei aparent disparate.
Bill Gates, de pilda, crede atat de puternic in forta serendipitatii pentru generarea de idei noi incat acorda frecvent timp citirii de carti pe subiecte diferite intr-un timp scurt.
La randul sau, Nirmalya Kumar, profesor de marketing la London Business School, stie cat de important este sa fii curios si sa privesti dincolo de propria afacere sau de domeniul tau, pentru a veni cu idei noi. Potrivit acestuia “inteligenta si cunostintele brute sunt supraestimate. Este mai important sa ai interese diverse”, spune el.
Un alt lucru simplu pe care il poti face pentru a genera mai usor idei noi este sa faci, efectiv, mai mult. Daca nu ai face mai multe, ai fi limitat la acele lucruri pe care le stii deja. Insa activitatile noi si lecturile noi, ofera si perspective noi.
15. Fura ideile altora
Nu e nicio rusine, in definitiv. Mai mult decat atat, majoritatea ideilor bune sunt construite pe ideea altcuiva. Pana si J.K. Rowling a folosit in Harry Potter unele dintre miturile celebre pornind de la care a dat viata creaturilor din cartile sale.
Si, in fond, chiar Albert Einstein spunea ca “ a fi creativ inseamna a sti sa iti ascunzi sursele”.
https://articles.bplans.com/business-ideas/create-hundred-of-business-ideas/
Comentarii recente