O situatie dificila si neplacuta pentru oricine este sa se confrunte cu moartea unui membru al familiei in strainatate sau cu un accident cu rani foarte grave, asa ca in acest articol se vor oferi si explica anumite informatii utile pentru a sti cum sa se gestioneze o astfel de urgenta.

Este intotdeauna mai bine sa previi intr-o astfel de situatie, deci primul lucru pe care vi-l lasam o legatura cu cateva recomandari generale despre ce sa faci inainte de a calatori in strainatate, in afara de aceste recomandari este, de asemenea, foarte important sa avem informatii specifice despre tara sau regiunea in care vom merge.

Sa ne uitam la aceste recomandari specifice pentru a face fata mortii unui membru al familiei in strainatate, transferului de cadavre si ramasite muritoare de exemplu intr-o tara din UE.

Atunci cand o ambasada sau un consulat ia cunostinta de moartea unui strain, aceasta va trece la localizarea celor mai apropiate rude pentru a le informa despre ceea ce s-a intamplat.

In cazul in care familia este cea care are cunostinta de decesul unui membru de familie in strainatate, aceasta trebuie sa contacteze Ambasada sau Consulatul corespunzator sau Subdirectorul General de Protectie si Asistenta Consulara al Ministerului Afacerilor Externe si Cooperarii.

Ambasada sau Consulatul poate informa membrii familiei cu privire la costurile de inmormantare, incinerare sau transfer al ramasitelor, precum si cu privire la contactul companiilor locale care furnizeaza aceste servicii. In mod normal, acestea sunt proceduri costisitoare si complicate, deci este recomandabil sa fie facuta o asigurare de deces care sa acopere acest tip de situatie sau care sa fie inclusa ca acoperire in asigurare de accidente sau de calatorie.

Servicii pe care Ambasada sau Consulatul NU le presteaza:

In cazul anchetei autoritatilor locale, ambasadele nu pot interveni in ancheta si, prin urmare, in efectuarea sau nu a autopsiei cadavrului.

Ei nu pot suporta costurile mutarii ramasitelor sau nu pot lua decizii cu privire la moartea care corespunde familiei.

Servicii pe care Ambasada sau Consulatul le ofera:

Furnizeaza informatii despre procedurile si costurile legate de transferul cadavrelor, precum si companiile locale care furnizeaza aceste servicii.

Ofera asistenta in caz de dezastru sau de urgenta.

Furnizeaza documentatia necesara pentru transfer dupa ce procedurile relevante au fost efectuate in fata autoritatilor locale.

Aspecte care trebuie avute in vedere cu privire la proceduri:

Dupa deces, procedurile necesare pentru pregatirea ramasitelor cadavrului pentru livrare, eliberarea documentatiei de catre autoritatile locale, transferul ramasitelor etc. Pot dura mai mult timp daca exista vreo ancheta de catre autoritatile locale.

Ambasadele si consulatele nu pot influenta sau accelera procedurile locale legate de deces, dar pot furniza tot felul de informatii despre aspectele juridice locale si pot informa avocatii locali, daca este necesar pentru familie sau rude, deoarece in multe tari autoritatile nu accepta cereri cu privire la cazuri locale.

Transferul cenusii si al cadavrului persoanei decedate:

Transferul cenusii sau al ramasitelor trebuie sa fie insotit de un certificat eliberat de Consulatul General al tarii in cauza.

Decesul defunctului trebuie inregistrat. Odata inregistrat, in fiecare caz sunt necesare urmatoarele documente:

Transfer de cenusa

  • Certificat medical de deces
  • Certificat de incinerare in care se specifica data la care a fost efectuat.
  • Itinerariu si zboruri in care cenusa vor calatori in tara de origine.
  • Indicatia locului in care va fi depusa urna cu cenusa.

Transferul ramasitelor cadavrului

  • Certificat medical de deces
  • Certificat de imbalsamare care specifica data la care a fost efectuat si ca a fost efectuat in conformitate cu reglementarile internationale.
  • Itinerariul si zborurile in care cadavrul va calatori intara de origine.
  • Indicatie despre locul unde vor fi depuse ramasitele muritoare.

RESPONSABILITATILE COMPANIILOR AERIENE IN CAZ DE ACCIDENT

Pe langa asistenta oferita de Centrul de Asistenta pentru Victime si Rude (CAF), companiile aeriene sunt responsabile pentru:

Asigurarea unui spatiu privat, cu cooperarea operatorului aeroportuar, pe aeroporturile de origine, destinatie si escala, in atentia rudelor victimelor accidentului.

Acestia se vor ocupa de sprijinul psihologic necesar in conformitate cu planurile lor de asistenta pentru victime.

Compania aeriana va asigura transportul catre nevatamati si rude la locul accidentului si retur si isi va asuma cheltuielile de sedere si intretinere atat timp cat este necesar pentru cel putin 5 rude, conform RD 632/2013, in cazul in care licenta de functionare a companiei este dintr-un stat membru al Uniunii Europene. Repatriere decedati este cea mai buna solutie pentru a aduce decedatul acasa.

Pe langa responsabilitatea pentru finantarea imediata, acesta este, de asemenea, responsabil de furnizarea de informatii cu privire la acest aspect special membrilor familiei si urmasilor, transportatorul aerian comunitar trebuie sa fie proactiv in a-i informa cu privire la drepturile lor economice in legatura cu accidentul, precum si la asigurarea luata si la platile in avans care decurg din aceasta situatie a unui accident aviatic soldat cu moartea cuiva.