Cu totii folosim aerul conditionat in masina pe timpul verii, atunci cand afara este foarte cald. Stiti insa care este elementul datorita caruia avem aer rece in masina? Ei bine, datorita agentului frigorific R134a ne bucuram de racoare in masina pe timpul verii, iar un click pe https://magazin-virtual.net/ce-este-freonul-auto/, va ajuta sa aflati mai multe informatii.

Pana atunci insa, puteti citi acest articol pana la final, si este chiar recomandat sa faceti acest lucru, pentru a afla mai multe detalii despre agentul frigorific R134a.

Agentul frigorific R134a

Agentul frigorific R134a este compusul chimic tetrafluoroetan care cuprinde doi atomi de carbon, doi atomi de hidrogen si patru atomi de fluor. Formula sa chimica este CF3CH2F. Greutatea moleculara a agentului frigorific R134a este de 133,4, iar punctul sau de fierbere este de -15,1 grade F.

Agentul frigorific R134a este o hidrofluorocarbona (HFC) care are zero potential de a provoca epuizarea stratului de ozon si foarte putin efect de sera. R134a este neinflamabil si neexploziv, are toxicitate in limite si stabilitate chimica buna.

Are o afinitate oarecum mare pentru umiditate. Proprietatile fizice si termodinamice generale ale agentului frigorific R134a seamana foarte mult cu cele ale agentului frigorific R12. Datorita tuturor factorilor de mai sus, R134a este considerat un inlocuitor excelent pentru agentul frigorific R12.

R134a ca inlocuitor pentru R12

Agentul frigorific R12 este cel mai utilizat din toate tipurile de agenti de racire pentru diferite aplicatii de refrigerare si aer conditionat. Este intr-adevar foarte greu ca orice agent frigorific sa poata inlocui acest agent frigorific extrem de versatil in diferite conditii de functionare. Cu toate acestea, R134a a reusit sa inlocuiasca R12 cu succes in numeroase aplicatii, precum in industria auto de exemplu. Sa vedem cum se compara bine R134a cu R12.

1) Puterea necesara pe tona de refrigerare: Pentru temperaturile evaporatorului de -7 grade C si peste temperatura de descarcare izentropica din compresor pentru ambii agenti frigorifici este aceeasi. Puterea totala necesara pe tona de refrigerare este, de asemenea, aceeasi.

Pentru temperaturi sub -7 grade C, daca R12 este inlocuit cu R134a, va exista o pierdere semnificativa a efectului frigorific, iar in astfel de cazuri, este recomandabil sa utilizati amestecurile de agenti frigorifici ca inlocuitor in loc sa utilizati R134a.

2) Aplicare la temperatura scazuta: In cazul in care temperatura de saturatie este de -15,08 grade F la presiunea barometrica standard si daca temperatura evaporatorului este sub 0 grade F, presiunea din evaporator va fi inca mult peste vid. Astfel, agentul frigorific R134a poate fi utilizat si pentru aplicatii cu temperatura scazuta, fara a fi necesar sa se produca vid in partea de joasa presiune a sistemului de refrigerare.

3) Coeficienti de transfer de caldura: Coeficientii de transfer de caldura pentru agentul frigorific R134a sunt mai mari decat R12 in conditii diferite, in functie de temperatura. Daca agentii frigorifici exista intr-o singura faza lichida, coeficientul de transfer de caldura al R134a este mai mare cu 27 pana la 37%, in timp ce daca sunt in faza gazoasa coeficientul este mai mare cu 37 pana la 45%.

Daca agentii frigorifici exista in doua faze, lichid si gazos, coeficientul de transfer de caldura pentru R134a este mai mare cu 28 – 34% in evaporator si 35 – 41% in condensator.

4) Relatia cu uleiul: Uleiul este utilizat ca lubrifiant in compresorul instalatiei de racire si aer conditionat. Cand agentul frigorific este aspirat si evacuat de compresor, acesta preia cateva particule de ulei. Este important ca agentul frigorific sa poata fi usor separat de ulei.

Agentul frigorific R12 este foarte miscibil cu uleiul mineral, in timp ce R134a este miscibil cu uleiul sintetic sau lubrifiantul. Astfel, atunci cand echipamentul de refrigerare este modificat pentru utilizarea R134a in loc de R12, tot uleiul mineral ar trebui indepartat din sistem si ar trebui inlocuit cu ulei sintetic pe baza de ester.

5) Efect de refrigerare pe kilogram de agent frigorific: Efectul frigorific produs de un kilogram de R134a este cu aproximativ 22% mai mare decat cel produs de R12. Astfel, debitul R134a necesar pe tona de refrigerare este cu aproximativ 18% mai mic decat R12.

Acest lucru inseamna ca pentru capacitatea data a sistemului de refrigerare, cantitatea necesara de R134a este cu 18% mai mica decat daca s-a utilizat R12.

Aceasta inseamna ca in toate echipamentele in care R12 este inlocuit cu R134a, cantitatea de agent frigorific care trebuie incarcata trebuie sa fie mai mica decat cantitatea utilizata inainte, de R12.

Cu toate acestea, volumul specific al R134a este ceva mai mare decat R12, astfel incat pentru aceeasi cantitate de agent frigorific, volumul ocupat de R134a este mai mare decat R12.

Prin urmare, cresterea efectului frigorific al R134a este compensata de cresterea volumului sau specific. Astfel, desi R134a incarcat in sistemele adaptate ar trebui sa fie cu aproximativ 5-10% mai mic decat R12.