Sustenabilitatea ocupa o pozitie din ce in ce mai centrala in elaborarea strategiei de business. Insa succesul necesita mai mult decat bune intentii. Transformarea sustenabila poate impune schimbari ample in ceea ce priveste modelele de afaceri ale unei organizatii, operatiunile, practicile financiare si ecosistemele partenerilor – un demers a carei complexitate depaseste cunostintele pe care o organizatie le poate pastra la nivel intern.
Nu exista o abordare universal valabila pentru transformarea sustenabila. Un retailer si o companie de ciment nu au aceleasi nevoi sau strategii. Chiar si in cadrul unei organizatii, fiecare operatiune – risc si conformitate, lant de achizitii si aprovizionare, productie si operatiuni, marketing si vanzari – are propriile obiective de indeplinit.
Transformarea semnificativa necesita ca organizatiile sa coordoneze si sa implementeze masuri in toate functiile de afaceri si de-a lungul lantului valoric. Ele trebuie sa isi prezinte dovezile prin parametri concreti de performanta. Si trebuie sa isi mobilizeze personalul si partenerii de afaceri, aplicand politici de responsabilitate sociala corporate care demonstreaza o rentabilitate acceptabila a investitiei (ROI).
Dar pentru ca problemele de sustenabilitate devin tot mai complexe, necesitand cunostinte din ce in ce mai specializate si colaborarea multor jucatori, o abordare de sine statatoare poate sa nu dea rezultate optime. Un parteneriat puternic cu un consultant bine informat poate conferi o expertiza de mediu, operationala si financiara nepretuita pentru a contribui la crearea si executarea unei strategii care sa aduca dividende reale pentru companie, pentru partile interesate si pentru planeta.
Iata modul in care profita unele organizatii de top de o astfel de experienta pentru a gestiona schimbari complexe.
Stabilirea unui traseu de sustenabilitate
Saur, cu sediul in Franta, este un furnizor de servicii de top in sectorul global al apei, avand drept ambitie sa se asigure ca industriile, persoanele fizice, guvernele, organizatiile nonguvernamentale si societatea civila apreciaza valoarea apei si utilizeaza aceasta resursa pretioasa in consecinta.
Stabilirea unei ambitii principale orientata spre conservare nu declanseaza in sine o transformare sustenabila. Saur a colaborat cu compania de consultanta in management si tehnologie BearingPoint pentru expertiza la nivel de industrie si de lant valoric, pentru a o ajuta sa-si consolideze strategia si traseul de sustenabilitate.
BearingPoint a ajutat Saur sa dezvolte un „parcurs pentru dezvoltare sustenabila” pentru a stabili si a indeplini obiective tangibile de mediu si financiare, precum pastrarea consumului anual de apa echivalent cu cel al unui oras cu 100.000 de locuitori; construirea a doua parteneriate strategice si executarea unei achizitii pentru a sprijini tranzitia la apa si energie; dar si semnarea de acorduri de cumparare a energiei electrice de 40 GWh in hidroelectricitate si 100 GWh in energie solara, pentru a obtine energie electrica 100% verde.
Implementand aceste KPI-uri ambitioase dar tangibile, Saur a strans, in 2021, 950 de milioane de euro (1 miliard de dolari) in obligatiuni de mediu, sociale si de guvernanta, devenind prima companie de apa care a atins acest punct de referinta.
Transformari in industrie si ecosistem
Reusita in materie de sustenabilitate impune organizatiilor sa determine transformarea in toate functiile de afaceri si de-a lungul lantului valoric si sa-si arate dovezile prin indicatori semnificativi de performanta.
Dintre toate industriile, sectorul cimentului este al doilea cel mai mare emitator de carbon industrial si al treilea cel mai mare consumator de energie industriala. ADEME, Agentia Franceza pentru Tranzitie Ecologica si CDP, o organizatie non-profit de top care ajuta companiile si orasele sa-si faca public impactul fata de mediu, au colaborat din 2015 la ACT, o metodologie de evaluare a strategiei companiilor in materie de clima si gradul de pregatire in vederea adaptarii la o economie cu emisii scazute de carbon.
ADEME si CDP au colaborat cu compania de consultanta in sustenabilitate a BearingPoint, “I Care by BearingPoint”, la un raport din 2020, aplicand acest cadru sectorului cimentului, un sector cu un consum intens de carbon. Acest exercitiu de testare a evidentiat faptul ca, desi companiile de ciment se angajeaza sa respecte obiective ambitioase in privinta carbonului si sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera, aceste obiective nu s-au tradus in planuri practice de investitii, cercetare revolutionara si dezvoltare sau in gestionarea integrala a amprentei lor de carbon, incepand de la achizitionarea de clincher pentru productia, distributia si utilizarea cimenturilor.
Desi dificile, concluziile raportului au ajutat ADEME si CDP sa ofere liderilor din sector indrumari clare, metodologii de masurare si instrumente de planificare pentru a transforma o strategie de tranzitie la nivel inalt in actiuni pragmatice care i-ar putea ajuta sa arate rentabilitatea investitiei pe masura ce isi realizeaza ambitiile privind emisiile reduse de carbon.
Lanturi de aprovizionare sustenabile
Organizatiile mature, care pun sustenabilitatea in centrul modelului lor de business, demonstreaza, de asemenea, nevoia de a conecta politicile de mediu si mai solide cu strategia lor financiara.
Inca de cand a intrat pe piata auto de larg consum, in urma cu mai bine de un deceniu, Polestar s-a autoproclamat producator de vehicule electrice ecologice, cu emisii scazute de carbon. Pentru a-si consolida angajamentul in ceea ce priveste reducerea emisiilor de carbon, compania a integrat recent managementul sustenabilitatii in procesul sau global de achizitie.
Cu ajutorul expertizei BearingPoint in domeniul mediului si al lantului de aprovizionare, Polestar a dezvoltat un parcurs cuprinzator pentru a integra peste 100 de initiative detaliate cu actiuni si recomandari clare pentru cele mai bune practici de mediu, care o ajuta sa identifice cerintele preliminare, sa stabileasca termene si sa desemneze echipe care sa-si sustina initiativele. Polestar foloseste acest traseu pentru a evalua performanta furnizorilor sai si pentru a promova practici mai ecologice de-a lungul lanturilor sale de aprovizionare.
Expertiza financiara si de mediu
Organizatiile vizionare vad obiectivele de sustenabilitate ca o practica inteligenta de afaceri ce poate contribui la dezvoltarea sustenabila, poate economisi bani, poate spori increderea investitorilor si poate stimula inovatia si competitivitatea. Iar dincolo de valoarea pe care o poate aduce actionarilor unei companii, comunitatii si planetei, o strategie de sustenabilitate poate atrage si retine talente, parteneri si clienti.
Fie ca abordam transformarea sustenabila prin prisma proceselor de productie, operatiunilor din lantul de aprovizionare, vanzarilor si marketingului, sistemelor de date si IT sau orice alta intreprindere, schimbarea semnificativa nu poate avea loc intr-un vid. Schimbarea completa de la un capat la altul la nivelul organizatiilor, proceselor si parteneriatelor necesita o colaborare atenta pentru a accesa expertiza potrivita pentru a incepe transformarea si a o ajuta sa se dezvolte.
Sursa: https://hbr.org/sponsored/2023/01/connect-your-sustainability-goals-to-your-business-performance
Comentarii recente