Bine ai venit in Merwede, un nou cartier aflat in stadiul de proiect, care ar trebui sa fie ridicat in orasul olandez Utrecht si care este conceput in mod special pentru a incuraja cultura olandeza de biking.
Locuitorii orasului olandez Utrecht au inteles deja in urma cu mult timp ca orasele pline de viata si numarul mare de masini nu sunt de fapt compatibile.
Utrecht a testat pentru prima data inchiderea temporara a strazilor din centrul orasului pentru circulatia rutiera, in anul1965. Astazi standardul in Utrecht este un centru pietonal al orasului, iar orasul – alaturi de multe altele din Olanda – este cunoscut pentru faptul ca este foarte prietenos cu biciclistii. Si totusi, vehiculele au tendinta de a dicta designul majoritatii spatiilor publice din oras, ca de altfel din majoritatea oraselor din intreaga lume.
Arhitectii unui cartier aflat in stadiul de propunere, care va purta numele Merwede, vor sa schimbe aceste lucruri, insa, dandu-le locuitorilor tot ce au nevoie la distante care pot fi parcurse pe jos.
Ce este Merwede?
Merwede va fi casa a 12.000 de locuitori, fiind gandit pe o suprafata de aproximativ 60 de acri de pamant in SV-ul Utrecht-ului si concentrandu-se in primul rand pe pietoni si pe biciclisti. In plus, noul cartier va fi prevazut si cu o retea de transport public care il va conecta cu toate partile Olandei. De asemenea, toti rezidentii cartierului vor avea la dispozitie o flota de masini si de biciclete destinate uzului in comun. In loc de una sau mai multe masini per gospodarie, care sa umple strazile si spatiile de parcare, Merwede va avea doar o masina la trei gospodarii.
Peste o treime din populatia de 1.3 milioane de locuitori ai Utrecht-ului merg deja pe bicicleta in fiecare zi catre centrul orasului, dar Marco Broekman, arhitectul a carui firma a realizat designul planului urbanistic spune ca multi olandezi sunt inca blocati pe ideea de a avea o casa standard cu una sau doua masini in fata, “Insa generatiile si grupurile noi orientate catre urban, cuprind oameni cu o mentalitate diferita in ceea ce priveste masinile, trecand de la proprietate, la folosirea in comun”.
“Avand aceasta zona fara masini, putem proiecta spatii fara constrangerea regulilor legate de masini, si sa ne concetram astfel pe punctele esentiale ale unei zone cu densitate mare, anume calitatea spatiului public, aspectul general al orasulului, verdeata, biodiversitatea, adaptarea la schimbarea climatica si spatiile de intalnire pentru interactiunea sociala”, adauga Broekman. “Cu zona fara masini si cu necesitati mai mici de parcare, ne dorim sa stabilim un standard pentru noile cartiere foarte aglomerate, si vrem de asemenea sa stabilim niste conditii corecte, astfel incat oamenii sa isi poata schimba comportamentele; sa ajunga de la dependenta de masina la un mod mai sustenabil si mai sanatos de transport”.
De la business park la cartier verde
Proiectul Merwede va transforma ceea ce este in acest moment un parc de afaceri, plin de cladiri de birouri, intr-un cartier complet, cu 6000 de locuinte, gazduite de peste 200 de cladiri. Motto-ul designului, potrivit companiei lui Marco Broekman este “verde cu precadere”, ceea ce inseamna ca fiecare cladire va avea o curte, iar un nou parc ce urmeaza a fi construit in Merwede va oferi o zona de promenada de-a lungul canalului.
Referindu-se la mesajul lui Broekman, consilierul din Utrecht, Kees Diepeween spune ca “va fi un cartier al orasului care va cuprinde orice de la cumparaturi zilnice in supermarket, pana la scoala primara si gimnaziu, servicii medicale, toate la distanta de numai cativa pasi. Oamenii isi vor putea face cumparaturile, vor putea lucra si face sport in cartier si se vor putea relaxa pe o terasa, in piata orasului”.
Spatiul verde se va extinde si pe acoperisurile cladirilor, de asemenea. Verdeata si panourile solare vor face parte din eforturile vizand sustenabilitatea in Merwede, iar apa de la canalul din apropiere va fi folosita pentru “cea mai mare instalatie underground de incalzire si depozitare din Olanda”, spune Diepeween, un demers care va avea ca scop incalzirea si racirea cartierului. Compania spune ca acest cartier va fi “aproape neutru energetic”, iar specialistii cerceteaza in acest moment modurile in care cartierul poate deveni si circular.
Ecourile publice ale schimbarii in Utrecht
Utrecht este al patrulea oras ca marime din Olanda si locul in care se afla cea mai mare universitate din tara. In plus, este si un nod central pentru reteaua de transporturi, existand astfel toate premizele sa ajunga mult mai aglomerat in viitor. Este unul dintre orasele cu cea mai rapida dezvoltare din tara, potrivit lui Diepeveen, iar oficialii se asteapta sa aiba 100.000 de noi locuitori pana in 2040, avand o populatie totala de 450.000 de locuitori.
Diepeveen este de parere ca acest proiect de cartier este important pentru ca ofera oamenilor o sansa de a trai in oras, la o distanta de mers pe bicicleta fata de toate facilitatile sale, in loc sa construiasca noi suburbii la periferie.
Insa este nevoie de o adaptare mai ampla decat acest unic cartier. „Cu exceptia cazului in care Utrecht este un oras pentru biciclisti, sofatul este inca popular”, spune Diepeveen. „Este nevoie de o schimbare mare la nivel de mentalitate in randul locuitorilor, pentru a transforma un oras obisnuit intr-un oras in care masinile sa nu mai fie ceva atat de comun. Noul cartier al orasului Merwede este un punct bun de pornire pentru trecerea de la masini la mersul pe bicicleta si la mersul pe jos, precum si de la proprietatea privata la folosirea in comun”.
Proiectele pentru viitorul cartier Merwede sunt acum deschise dezbaterii publice din partea locuitorilor orasului. In timp ce unii dintre acestia sunt incantati de propunere, Diepeveen spune ca altii sunt ingrijorati – in mare parte de numarul de persoane care vor locui aici, de numarul extra de biciclisti care vor duce la aparitia de poduri cu trafic lent si de toate traseele noi pe care orasul va trebui sa le construiasca, atat in cadrul acestui nou cartier cat si pentru a fi conectat cu alte cartiere.
Raspunsurile din partea locuitorilor Utrechtului vor fi procesate pana la data de 11 martie, urmand ca apoi planurile Merwede sa ajunga la Consiliul Local, pentru a fi luata o decizie. „Daca totul merge conform planului”, spune Diepeveen, „primii locuitori se vor putea muta aici in 2024.”
Comentarii recente