“Cand te afli in ape adanci si incerci sa te salvezi cu un pai…” – aceste versuri ale unei piese a cantaretei americane Jewel sunt o analogie stranie cu numarul mare de afaceri care au incercat sa navigheze prin schimbarea dramatica reprezentata de munca de la distanta si sa traverseze apoi aceasta perioada dificila pentru a reveni la un fel de normalitate.
Nu mai este nicio noutate ca multe afaceri inca incearca sa isi gaseasca echilibrul din momentul in care pandemia ne-a perturbat carierele si ne-a pus vietile in asteptare la un nivel cu mult peste orice ar fi putut fi anticipat.
Cu toate acestea, nu trebuie sa lasam pandemia sa ne defineasca nici pe noi si nici afacerile pe care le conducem. Daca ne mentinem intr-o stare reactiva perpetua, de lupta corp la corp – atat in afaceri, cat si in viata personala – nu vom face decat sa ne infranam de la potentialul individual si colectiv.
Navigarea intr-un continuum de ape necunoscute
Nimeni nu poate nega fluiditatea si volatilitatea lumii afacerilor in acest moment. Tranzitia complexa la un nou model amestecat de business, cunoscut drept “hibrid”, ridica o multitudine de probleme – de la siguranta pana la noua guvernanta corporate si factori de risc, de la proprietati, munca fizica/virtuala si noi modele de functionare, pana la recrutare si retentia angajatilor.
Companiile de mici si mari dimensiuni continua sa fie obligate sa reanalizeze modul in care vor opera in acest teritoriu necunoscut si un singur lucru a devenit clar la nivel unanim: cel mai probabil modul in care firmele si organizatiile au functionat in trecut nu se va regasi in aceasta era a mediilor de lucru dinamice si complexe.
In contextul in care toata lumea discuta pe marginea modului propice de a face revenirea la “normalitate”, multi leaderi de companii sunt blocati intr-un mod vechi de a gandi, cu principii de business antice si modele de functionare depasite.
Daca e ceva ce ar trebui inteles din acest an de pandemie, este ca notiunea de zi de munca de la 9 la 6 nu mai este aplicabila. Acest stil de management al personalului, de tipul “comanda si controleaza”, poate transmite angajatilor si mesajul ca nu tii cont de nevoile si problemele lor.
Asistam deja la un val de opozitie din partea angajatilor care au fost rechemati arbitrar la birouri de catre multe companii dornice sa revina la o versiune retrograda de “afaceri obisnuite”. Angajatii mai tineri, in mod deosebit, au devenit unii dintre cei mai mari opozanti ai ideii de revenire la munca la birou, milenialii preluand conducerea.
Dat fiind ca vom asista probabil la turbulente continue pe piete, in afaceri si in modul in care angajatii vor alege sa se auto-reglementeze, cum poate o afacere sa mearga inainte cu incredere?
1. E timpul sa revenim la realitate. E timpul pentru transparenta totala.
Poti spune cu sinceritate ca angajatii tai au fost incantati de modul in care au fost nevoiti sa isi construiasca vietile in jurul modelelor traditionale de lucru, in trecut? Si ne referim aici la epicele navete catre si de la birou, la nesfarsitele teleconferinte, la protocoalele ierarhice si la politicile de birou universal valabile.
Modul in care lucram pana acum nu mai functioneaza. Nu trebuie decat sa iti intrebi angajatii (si clientii) si vei afla cel mai probabil ca exista un decalaj semnificativ intre ceea ce crezi tu ca functioneaza din punctul de vedere al afacerii si cum arata de fapt realitatea.
2. Accepta si planifica totul pentru fluctuatii continue si schimbari
Exact in perioada in care oamenii isi planifica monumentala “revenire la serviciu”, noile variante de COVID-19 ne arata ca nu avem atat de mult control asupra acestei decizii pe cat ne place sa credem.
Realitatea ne arata ca trebuie sa fim mai pregatiti sa ne adaptam si sa facem schimbari in timp real. Insa trebuie sa le facem intr-un mod fluid si fara cusur, mult mai putin bulversant decat ceea ce am trait la inceputul pandemiei, atunci cand companiile au fost nevoite sa treaca peste noapte la munca de la distanta.
3. Treci de la aparare la atac, de la reactiv la proactiv, de la situatia actuala la inventivitate
Porneste de la aceste principii de baza inainte de a impune o politica de revenire la birou care poate avea efecte de bumerang.
- Schimba mentalitatea. Abordarea hibrida porneste de la resetarea modurilor vechi de a gandi si de a conduce. Directorii executivi si leaderii de afaceri trebuie sa iasa din aceasta centrifuga de volatilitate si sa incerce sa comande si sa controleze afaceri ca si cum acesta ar fi statutul de “afaceri obisnuite”. In loc sa lansezi un plan reactiv, foloseste acest timp pentru a face un pas inapoi, pentru a re-evalua si a te reinventa pentru o afacere care sa infloreasca mult timp dupa pandemie.
- Fii incluziv si in practica, nu doar in PR. Angajatii sunt cei care detin cheia de acces pentru acest nou mod de a lucra. Incluziunea trebuie sa faca parte din conceperea unui model hibrid, iar ascultarea se afla la baza crearii unei culturi cu adevarat incluzive.
Una e sa faci o declaratie in care sa anunti ca pui “oamenii pe primul plan” si alta sa lansezi in mod real politici flexibile, care tin cont de nevoile si dorintele unice ale angajatilor, si care pun accent pe modul in care echipele lucreaza in colaborare si pe nuantele echipelor distribuite in regiuni diferite.
Inainte de a stabili arbitrar o data de revenire la birou sau de a declara cate zile de munca de acasa permite “politica firmei”, incearca sa intelegi ce gen de mediu va scoate ce e mai bun din fiecare angajat. Empatia, alaturi de respectarea circumstantelor unice ale fiecarui angajat si preferintelor sale ar trebui sa creeze loialitate si performante superioare pe termen lung. - Renunta la practicile vechi de business, care cereau de multi ani o revizuire generala. Creaza un mediu de lucru colaborativ, “fara frontiere”, cu flux si reflux in functie de natura muncii, de contribuitor sau de locul in care angajatii se simt cei mai inspirati si mai productivi.
Intreaba-te sincer: “Daca as incepe acest business din ziua 1, cum as construi un personal si un model de functionare care sa evite birocratia si sa dea sansa angajatilor sa contribuie la viziunea colectiva si sa aiba un impact asupra afacerii?”.
Nu-ti fie teama sa stergi totul cu buretele, sa iti reimaginezi modul de functionare si sa renunti la politicile invechite, astfel incat sa-ti poti transforma afacerea in genul de organizatie la care aspiri.
Pe masura ce ne imbarcam in aceasta noua era de business, haideti sa imbratisam o noua viziune si noi abordari, care sa fie cu adevarat incluzive si care sa genereze in final o performanta si o productivitate superioara pentru toata lumea.
Comentarii recente